‘Als je de vijand niet kent, kan je nooit de oorlog winnen’. Dat is het uitgangspunt van mijn strijd tegen darmkanker. Als maagdarmspecialist heb ik in mijn carrière van bijna 30 jaar in het Sint-Vincentiusziekenhuis van Antwerpen tè veel darmkanker gezien. Iedere maand aan 7 mensen vertellen dat ze darmkanker hebben, jaar in, jaar uit, maand in, maand uit, maakt je echt niet vrolijk. Mijn grootste frustratie was dat de mensen telkens uit de lucht kwamen gevallen. “Waarom ik?, “Hoe kan dat, ik leef toch gezond”, “In mijn bedrijf gebeurt elk jaar een check-up”, “Mijn bloed is nog maar pas nagekeken”,…

Het is jammer om vast te stellen dat er in 2017 nog steeds mensen darmkanker krijgen en aan darmkanker sterven door een gebrek aan informatie. En dat op een ogenblik dat we middenin en volop leven in een informatiemaatschappij. Het lijkt de omgekeerde wereld zeker als het over darmkanker gaat.

Je mag zelf op de volgende vragen een antwoord geven:

  • Hoeveel mensen in je bedrijf zullen ooit met darmkanker worden geconfronteerd?
  • Hoeveel Vlamingen verliezen per dag de strijd tegen darmkanker?
  • Hoeveel dodelijke slachtoffers zijn er iedere dag in Europa?
  • Wanneer is de Internationale Darmkankermaand?
  • Welk is de kleur van het lintje dat symbool staat voor de strijd tegen darmkanker?
  • Hoe groot is de kans op genezing als je darmkanker in een vroeg stadium vindt?

Ik neem het de lezer niet kwalijk als hij al de antwoorden niet kent. Ik wil hem er wel mee helpen om ze te beantwoorden. Méér en meer bedrijf hebben “maatschappelijk verantwoord ondernemen” hoog in hun vaandel staan. Zou het niet schitterend zijn om in je eigen bedrijf een darmkanker halt toe te roepen. Misschien wel die van je secretaresse, je trouwste werknemer, je poetsvrouw? Want vergeet niet, het kan iedereen overkomen.

“Kennis delen om levens te redden”. Het mag niet alleen bij een holle slogan blijven. De zoveelste werkgroep om het probleem te onderzoeken en te evalueren mag gerust vervangen worden door een actiegroep. Ik kan je garanderen dat het snel resultaat zal opleveren, ook in jouw bedrijf. Ik spreek uit ervaring.

Ik heb eind 2015 beslist om nog een carrièreswitch te wagen. Van de “operatiezaal” naar het “auditorium” kon je in de pers lezen. Ik ben blij dat ik de stap gezet heb om nog meer informatie en nog meer voorlichting te geven.  Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Op die manier kan ik nog meer levens redden, méér leed vermijden en méér kosten besparen. Een win-win-win situatie die ook voor jouw bedrijf van toepassing kan zijn.

Ik ben blij dat alle stukjes van de puzzel samen vallen. Passie, missie, roeping en beroep… ik nodig je uit even “ikigai” te Googelen! Ik heb de zin van het leven gevonden.

Iemand heeft ooit gezegd : “The best campaign is the one that is done, not the one that is discussed for many years”. Ken jij je citatengeschiedenis, weet jij wie dit ooit gezegd heeft? Laat het mij gerust weten!Tijdens mijn lezing kom je het zeker te weten!

#samensterk,

Luc Colemont

www.stopdarmkanker.be
http://www.stopdarmkanker.be/geef-darmkanker-geen-kans/  (boek hier je lezing en lees reacties van mensen die lezing bijgewoond hebben)