Privaat gebruik van de bedrijfswagen: schenk klare wijn!
Jan Van Acoleyen is expert in Human Resources. Vandaag praat hij met Meester Tilleman over de arbeidsrechtelijke aspecten van de bedrijfswagen.
Kan een werkgever de arbeidsvoorwaarden eenzijdig wijzigen?
Jan Van Acoleyen is expert in Human Resources. Hij praat voor Kanaal Z met Meester Tilleman over de eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden door de werkgever.
Vandaag gaan we het hebben over wat er gebeurt bij het wijzigen van arbeidsvoorwaarden. Kan u misschien starten met eens toe te lichten wat eigenlijk de essentiële componenten zijn in die arbeidsovereenkomst?
Er zijn er vier. We hebben het loon, de functie, de arbeidsplaats en de arbeidstijd. Dat zijn de vier pijlers van een arbeidsovereenkomst, die een werkgever niet zomaar eenzijdig kan wijzigen.
Misschien kunnen we even inzoomen op de component loon, en bij uitbreiding op benefit. Wat zijn daar de mogelijkheden voor een werkgever om eenzijdig een aantal wijzigingen door te voeren?
Het is evident dat een werkgever niet eenzijdig kan morrelen aan het loon. Er zit daar wel enig rek op, omdat een werkgever het privaat gebruik van een bedrijfswagen, indien er niets is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst, eenzijdig het type wagen zou kunnen wijzigen.
Als tweede component gaf u de functie aan. Wat zijn daar de mogelijkheden voor de werkgever om die functie te wijzigen?
Een werkgever kan altijd eenzijdig aan een werknemer een gelijkwaardige functie opdringen, op voorwaarde dat die op hetzelfde niveau staat in het organogram en dat het op dezelfde manier gewogen wordt. Dat zijn allemaal elementen die men op een weegschaal gaat leggen om te zien of er daar een fundamentele wijziging is.
Even over een andere component, plaats van tewerkstelling. Bedrijven verhuizen wel eens hun locatie. Wat is volgens u daar in de rechtspraak de echte regeling?
Het echte criterium is in feite wat het effect is van het wijzigen van de arbeidsplaats, in tijd, op het traject woon-werk. In de rechtspraak oordeelt men dat men als werknemer moet aanvaarden dat men op het traject woon-werk 30 minuten meer moet rijden, zowel ’s morgens als ’s avonds, en dat dit geen wijziging is van de arbeidsplaats.
Die laatste component die dan die essentiële uitmaakt van de arbeidsovereenkomst is arbeidsduur. Wat is daar de situatie?
Daar is de manoeuvreerruimte van de werkgever, zonder het akkoord van de individuele werknemers of een CAO met de vakbonden, zeer beperkt. Men zal misschien aanvaarden dat men 15 minuten schuift met begin- of einduur. Natuurlijk op voorwaarde dat ook dat uurrooster zich bevindt in het arbeidsreglement.
Ontvang 2 keer per maand onze nieuwe artikels via e-mail.
Schrijf u hier in.
Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zullen nooit aan derden worden doorgegeven.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now
Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt zijn in de juridische sector begrippen. Beide kantoren hebben een jarenlange expertise en zijn gespecialiseerd in hun vakgebieden. Voor Agio Legal ligt die specialisatie bovenal binnen het handelsrecht, Tilleman Van Hoogenbemt focust dan weer op arbeidsrecht. In de praktijk, liggen die twee rechtsdomeinen vaak in elkaars verlengde. Om voortaan alle deskundigheid onder één dak te hebben, kiezen Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt ervoor om de handen in elkaar te slaan.