Ziekteverzuim (interview voor Kanaal Z met Filip Tilleman)
Ziekteverzuim aanpakken is een noodzaak. Zowel voor werknemer als voor werkgever. HR-expert Jan Van Acoleyen praat hierover met Meester Tilleman.
Meester Tilleman, welkom. Het thema waar we het samen over gaan hebben is verzuimbeleid. Wat is volgens u een goed verzuimbeleid of wat zijn de componenten daarvan?
Volgens mij zijn er twee pijlers. De eerste pijler is gepersonaliseerde aandacht voor de zieke werknemer, waarbij we het nodige respect en aandacht betonen voor het probleem van iemand die ziek is.
De tweede pijler is voor mij het feit dat men gaat optreden tegen mensen die er de kantjes van aflopen.
Het juridisch kader om daartegen actie te ondernemen, hoe ziet dat er juist uit?
Ten eerste is het belangrijk om, wanneer iemand zijn verplichtingen niet nakomt, niet verwittigt wanneer men ziek is en zijn doktersbriefje niet tijdig binnenbrengt, een duidelijk signaal te geven naar de betrokkene toe dat dit niet wordt geaccepteerd.
Ten tweede dient men bij de terugkeer een verzuimgesprek te organiseren. Men kan aangeven van wat de problemen waren tijdens de afwezigheid en wat er ondertussen allemaal gebeurd is binnen de onderneming.
Als iemand bij herhaling nalaat om tijdig te verwittigen, tijdig het medisch certificaat binnen te brengen, dan moet men de sanctie toepassen zoals die in de wet is voorzien. Namelijk, men houdt het gewaarborgd loon in totdat men zich uiteindelijk in de regel stelt.
Een van de instrumenten die een werkgever ter beschikking heeft is een medische controlearts sturen. Vaak hoor ik dat werkgevers zeggen dat dit weinig zinvol is, want 95-98% van die controles bevestigen de ziekte, waardoor ze de investering of kost niet willen maken. Ook zelfs niet vanuit preventief standpunt. Wat is uw kijk daarop?
Ten eerste raad ik toch aan om op regelmatige basis controles te laten uitvoeren, om aan te geven dat we geen verzuimcultuur willen waar men al te gemakkelijk een medisch certificaat gaat binnen brengen om in feite andere zaken te verhullen.
Ten tweede moet men ook eens nadenken hoe men omgaat met die controlebezoeken. Is dat altijd op hetzelfde tijdstip, bijvoorbeeld de tweede dag van de arbeidsongeschiktheid, dan moet men ook niet verwonderd zijn dat men zich daarop gaat instellen.
Meester Tilleman, dank u wel. Dit was helder en gaf ons een duidelijk inzicht in welke instrumenten werkgevers hebben vanuit een juridisch perspectief, als het mocht foutlopen met het afwezigheidsbeleid in een organisatie. Dank u wel.
Een werkneemster komt gewoonweg niet opdagen op het werk. Haar werkgever wordt zelfs niet eens verwittigd. Er volgt later ook geen enkele rechtvaardiging, zoals een medisch certificaat. De werkgever stuurt hierop een aangetekende brief met de vraag om zich onmiddellijk opnieuw op het werk aan te bieden of haar afwezigheid te rechtvaardigen.
Een zachte of een strenge winter? Het is in ons land moeilijk te voorspellen. Vrieskou, sneeuw, mist, hagel, storm of aanhoudende regen, kan het werk onmogelijk maken voor sommigen. Het arbeidsrecht is hier niet ongevoelig voor en biedt werkgevers en werknemers een oplossing.
Het kan elke werknemer overkomen dat hij of zij een bepaalde periode ziek valt. Vooral als het om een ziekteperiode van meerdere maanden gaat, dringen er zich enkele prangende vragen op: kan ik mijn job zomaar terug opnemen, verandert er iets aan mijn loon, blijft de arbeidstijd ongewijzigd,...?
Tilleman Van Hoogenbemt bundelt de krachten met Agio Legal.
Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt zijn in de juridische sector begrippen. Beide kantoren hebben een jarenlange expertise en zijn gespecialiseerd in hun vakgebieden. Voor Agio Legal ligt die specialisatie bovenal binnen het handelsrecht, Tilleman Van Hoogenbemt focust dan weer op arbeidsrecht. In de praktijk, liggen die twee rechtsdomeinen vaak in elkaars verlengde. Om voortaan alle deskundigheid onder één dak te hebben, kiezen Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt ervoor om de handen in elkaar te slaan.