Indien de werkgever u de keuze biedt tussen een salarisverhoging of een bedrijfswagen, kiezen de meeste werknemers nog altijd voor de auto. Maar wat zijn de valkuilen voor werkgevers? Human Resources-experte Sandra Van Dorpe praat erover met meester Filip Tilleman.
Welkom Filip, vandaag gaan we het hebben over een zeer populair thema nog steeds in België: de bedrijfswagens. Deze keer gaan we dat niet op een fiscale manier bekijken, maar vanuit het Arbeidsrecht. Het is inderdaad nog altijd een zeer populaire benefit in België en terecht vind ik. Vindt u dat ook?
Het is de absolute topper en dat drukt zich in feite uit in de emotionaliteit die daar rond hangt. Je ziet dat duidelijk op het moment dat de werkgever bijvoorbeeld probeert om het type van de bedrijfswagen te veranderen of op het einde van de rit bij het ontslag dat dat zeer gevoelig ligt dat men die bedrijfswagen moet afgeven.
Ja en emoties op de werkvloer zijn soms goed, maar soms ook niet. Waarop moet een werkgever in eerste instantie letten bij het invoeren van die bedrijfswagens?
Schenk vooral klare wijn. Maak een zeer klare en duidelijke car policy om in feite te maken dat iedereen weet waaraan zich te houden.
Maar laat ons eerst kijken naar het vertrek bij ontslag. De meeste werknemers denken dat ze de wagen dan nog mogen houden.
Dat is een absolute mythe, want uiteindelijk het privaat gebruik van een bedrijfswagen is loon en wanneer de verplichting tot het betalen van loon stopt, dan moet men ook die bedrijfswagen als bedrijf niet meer laten aan die werknemer.
Het gebeurt ook dat mensen voor een korte periode vertrekken. Tijdskredieten, ouderschapsverloven, enzovoort. Wat raadt u daar aan?
In feite denk ik dat in de praktijk het voornaamste gevoelig punt is tijdens ziekte. En daar is het basisprincipe dat de werkgever tijdens de eerst 30 dagen het gewaarborgd loon moet betalen, zodat men ook het recht behoudt op privaat gebruik van de bedrijfswagen. Vanaf de 31ste dag vervalt de verplichting tot het betalen van loon, dus ook de verplichting tot het laten van de bedrijfswagen aan de zieke werknemer.
Men moet daar soms eens over nadenken in het kader van de strijd tegen een verzuimcultuur. Om toch eens op u strepen te staan en te zeggen: “Kijk, op de 31ste dag komt de auto terug.” En dan zie je dat dat soms een aerodynamisch effect heeft op het ziektebeeld van iemand.
Natuurlijk moet men dit niet in alle situaties gaan doorduwen. Als iemand echt zwaar ziek is, dan laat je die bedrijfswagen. Ook al heb je als bedrijf het recht om die terug te roepen.
Ik zou zeggen dank u wel voor de vele nuttige tips. Ik heb toch ook het een en ander bijgeleerd en ik denk de kijkers ook.
Wanneer een werknemer zijn ontslag krijgt, is de bedrijfswagen dikwijls een discussiepunt. Hoelang mag de ontslagen werknemer nog blijven rijden met het bedrijfsvoertuig? Wat in het geval van autoschade of verkeersboetes na het ontslag? En geldt de opzegtermijn ook voor de firmawagen?
Mogen zieke werknemers blijven rijden met hun firmawagen?
Autokeuze, privégebruik, reistijd, tankkaart, uitstoot, ongeval, overtreding... Het privégebruik van firmawagens leidt geregeld tot spanningen tussen werkgevers en werknemers. En wat met een zieke werknemer: mag die blijven rondrijden met zijn firmawagen?
Tilleman Van Hoogenbemt bundelt de krachten met Agio Legal.
Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt zijn in de juridische sector begrippen. Beide kantoren hebben een jarenlange expertise en zijn gespecialiseerd in hun vakgebieden. Voor Agio Legal ligt die specialisatie bovenal binnen het handelsrecht, Tilleman Van Hoogenbemt focust dan weer op arbeidsrecht. In de praktijk, liggen die twee rechtsdomeinen vaak in elkaars verlengde. Om voortaan alle deskundigheid onder één dak te hebben, kiezen Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt ervoor om de handen in elkaar te slaan.