Toyota speelt het slim bij herstructurering (interview met Filip Tilleman in De Standaard)
Toyota heeft zijn 'eigen weg gevonden' om personeel kwijt te spelen. Het tart wel de vakbonden en de vertrouwde Belgische ontslagregels.
De toegevingen hebben betrekking op de wijzigingen in loon- en arbeidsvoorwaarden die Delhaize van de arbeiders vraagt. In tegenstelling tot bij de bedienden, waar 2.500 banen op de tocht staan, gaan er bij de arbeiders geen jobs verloren. De arbeiders werken in de stapelplaatsen, de slagaders van Delhaize vanwaaruit alle producten vertrekken naar de winkels.
Handenvol geld
De afgelopen twee weken blokkeerden de arbeiders de stapelplaatsen frequent. Samen met de winkels die dichtbleven, kostte dit handenvol geld. ‘De klanten weten niet of hun winkel open is en of hun product er zal zijn. De verkopen zijn de laatste weken zeer slecht’, zegt een betrokkene.
De bonden zien in de actie een succes – ook al is het de vraag of de werknemers niet onrechtstreeks mee de factuur betalen – en willen dit succes verzilveren. Dat maakt het vinden van een compromis op korte termijn waarschijnlijk moeilijker. De bonden hebben het er moeilijk mee dat een bedrijf dat nog geen verlies maakt, diep wil snijden. Een deel van de problemen is volgens hen door Delhaize zelf veroorzaakt.
Onder Michel Eeckhout als ceo van Delhaize België verwaterde het imago van de keten als voedingsspecialist, waardoor klanten afhaakten. Eeckhout, die in zijn oude functie van IT-directeur eerder Delhaize ook al zwakke backoffice-systemen meegaf, voegde als ceo ook nog eens meer dan 300 kaderleden toe. Die waren nodig om de zwakke systemen draaiende te houden.
De vakbonden sloten in het verleden dan weer te royale akkoorden af waardoor Delhaize een loonkostenhandicap zegt te hebben. Hoe moet het nu verder? ‘De eerstvolgende ondernemingsraad is 4 november. We moeten alle tijd die er is, gebruiken om bereidheid te vinden voor het streven naar een compromis. Het doel moet zijn om voor einde november een akkoord over de sociale onderhandelingen te hebben’, zegt een betrokkene.
Lukt dat niet, dan gaan er bij Delhaize stemmen op om de zaak over december te tillen, om de cruciale eindejaarsperiode te vrijwaren.
Keurslijf
Delhaize zit in het keurslijf van de wet-Renault en moet voorzichtig handelen. ‘Een bedrijf moet eerst de informatie- en consultatiefase afsluiten vooraleer het over een sociaal akkoord kan onderhandelen’, zegt Filip Tilleman, specialist arbeidsrecht bij Tilleman & van Hoogenbemt. ‘Er staat geen wettelijke datum op de duurtijd van die consultatiefase. Als je als bedrijf het einde uitroept, riskeer je dat de bonden in kortgeding naar de rechtbank gaan.’
Donderdag zit Delhaize met de nationale secretarissen van de bonden samen om te zien of er bereidheid is om tot een compromis te komen. Als het water te diep is, kan Delhaize ervoor kiezen rondjes te draaien tot na de eindejaarsperiode. ‘Maar het enige dat zekerheid biedt, is een akkoord tegen volgende maand’, zegt een betrokkene.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141020_01332107
Ontvang 2 keer per maand onze nieuwe artikels via e-mail.
Schrijf u hier in.
Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zullen nooit aan derden worden doorgegeven.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now
Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt zijn in de juridische sector begrippen. Beide kantoren hebben een jarenlange expertise en zijn gespecialiseerd in hun vakgebieden. Voor Agio Legal ligt die specialisatie bovenal binnen het handelsrecht, Tilleman Van Hoogenbemt focust dan weer op arbeidsrecht. In de praktijk, liggen die twee rechtsdomeinen vaak in elkaars verlengde. Om voortaan alle deskundigheid onder één dak te hebben, kiezen Agio Legal en Tilleman Van Hoogenbemt ervoor om de handen in elkaar te slaan.